היתרונות של עסק משפחתי

היכרות עם היתרונות השונים של עסק משפחתי יכולה לסייע למי שמתלבט האם להקים אותו. ברוב המקרים, התלבטות לגבי הקמה של עסק כזה רלוונטית למשל עבור בני זוג בתחילת דרכם המשותפת. אם בני זוג מחליטים להתמסד ומקור הפרנסה שלהם דומה, בהחלט ייתכן שהם יעדיפו לאחד כוחות. מבחינה בירוקרטית, הדרך הכי קלה לאחד כוחות היא להקים עסק משפחתי ולאחר מכן לנסות לנהל אותו בצורה משותפת.

עוד סיטואציה של עסק משפחתי יכולה להיות רלוונטי עבור יורשים של עסקים מדורות קודמים. כאן כמובן ההיכרות עם המאפיינים ועם היתרונות של עסק משפחתי לא ישפיעו על תהליך ההקמה, אבל הם יכולים לקבוע את הרצון של דור העתיד להמשיך את הפעילות המסחרית. אז אם בדור העתיד ובדור המייסדים לא מביאים בחשבון בצורה כנה את המאפיינים של עסק משפחתי לעומת עסק רגיל, ההחלטה שלהם תהיה פחות מבוססת.

למה להקים עסק משפחתי?

הסיבה העיקרית שתומכת בהקמת עסק משפחתי קשורה לאמון. באמצעות עסק מן הסוג הזה, אין כמעט סיכוי למעילה והוא משמעותית נמוך יותר לעומת הקמת עסקים שבהם אין קשרי דם בין היזמים, העובדים או שאר נותני השירות. בפועל, הסיבה לכך שאנשים מקימים עסק משפחתי קשורה גם לכך שהם מכירים אחד את השני מתקופות קודמות – אבל גם בגלל שהם למדו שאפשר לסמוך עליהם.

מבחינה מסחרית, הסיבה להקמה של עסק משפחתי יכולה להיות כלכלית גרידא. כאן לא מייחסים משמעות לשאלה האם יש יחסי אמון בין העובדים או שאין יחסים כאלה, אלא מתמקדים בסוגיה המסחרית: האם יהיה משתלם יותר להקים עסק משפחתי מבחינת שיקולי מס, עלות תועלת וכן הלאה. גם פה, צריך לבחון כל מקרה לגופו ואז להחליט.